Resuming podcast

7 de Octubre de 2025 a les 13:03

Comença el tall de 16 mesos de l’R3 amb la petició d’ampliar la freqüència dels busos directes a la Garriga

Compartir

Els trens de l’R3 ja han deixat de circular entre la Garriga i l’Hospitalet la mitjanit de dilluns a dimarts i comença, per tant, el segon tall de la línia per continuar amb les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga. Una interrupció del servei de 16 mesos que ha significat la posada en marxa dels autobusos directes i entre parades que han convertit la Sínia en el punt de trobada de totes les persones usuàries del tren al poble. A les 6 del matí han començat a circular els primers busos bidireccionals entre el municipi i Fabra i Puig i també els busos que fan parada a totes les estacions de la línia. Una jornada que ha avançat amb normalitat i sense problemes. Això si, es fa evident una gran demanda al poble a les hores punta. Un fet que posa de manifest les peticions dels usuaris i l’Ajuntament d’ampliar la freqüència de busos en algunes franges horàries.

A les 6 del matí s’ha omplert un autobús i mig directe, a les 7 dos busos i mig i a les 8 han estat tres els autobusos alternatius que han marxat plens en direcció Barcelona per fer el trajecte directe entre la parada de la Sínia i l’estació de Fabra i Puig. Un servei que s’ha demostrat que té una demanda important, tenint en compte que només hi ha una freqüència de pas cada hora. Vist com ha anat el primer dia del servei al poble, sense incidències, però si una afluència important durant les hores punta, l’alcaldessa, Meritxell Budó, que ha viscut des de la Sínia les primeres hores del Pla Alternatiu de Transport (PAT), espera que es pugui millorar la freqüència a les hores punta amb un autobús cada 30 minuts.

La plataforma Perquè no ens fotin el tren també ha seguit amb atenció la posada en marxa de tot el pla que s’ha posat en marxa. Vic i Centelles no han acumulat una quantitat gaire important d’usuaris i usuàries en comparació amb la Garriga on, a les 8 del matí, més d’un centenar de persones han fet cua per pujar als busos directes. La portaveu del col·lectiu d’usuaris al municipi, Carme Melcion, lamenta la desinformació, les llargues cues i els dubtes a resoldre que manifesten moltes persones. Melcion espera que es vagin polint alguns detalls de l’operatiu els propers dies.

Tenint en compte la important demanda pel matí, la plataforma torna a reclamar que hi hagi un autobús cada mitja hora de 6 a 9 del matí a la parada de la Sínia. I també ampliar la freqüència als vespres per tornar de Barcelona. Una jornada que per les persones usuàries ha implicat canvis com haver-se de llevar més d’hora del previst, canviar els hàbits i resignar-se a arribar a casa més tard de l’habitual. Algunes persones han explicat com viuen el canvi que els tocarà viure els 16 mesos de tall de l’R3 en direcció sud.

Renfe i la Generalitat segueix el tall amb atenció i l’inici de les obres

Renfe ha fet una primera valoració des de l’estació de Centelles de les primeres hores del tall a l’R3 i del pla de transport alternatiu per carretera. El portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, ha assegurat que les primeres hores del pla alternatiu del servei d’autobusos s’han desenvolupat raonablement bé. I, pel que fa a la incorporació de possibles canvis, Carmona apunta que caldrà avaluar-ho les properes setmanes sense descartar que es pugui ampliar la freqüència de pas per la Garriga

A Centelles també ha fet valoració del dispositiu alternatiu i sobre la represa de les obres de desdoblament el secretari de Mobilitat i Infraestructures del Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Manel Nadal. Més enllà de celebrar que comencin els treballs per desdoblar els 17 quilòmetres entre Parets i la Garriga, espera que els autobusos alternatius s’adeqüin a la demanda. Per la seva banda, la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, ha visitat les obres de l’estació de tren de Parets del Vallès a primera hora del matí amb el president, Salvador Illa, i ha posat en valor el Pla Alternatiu de Transport de l’R3. Segons Paneque, caldrà estudiar la possibilitat de respondre a les demandes d’augmentar la freqüència de pas per la Garriga.

Més de 160 milions d’euros per les obres i els autobusos

El Pla Alternatiu de Transport està valorat en 54,6 milions d’euros i contempla el servei de 58 autobusos directes i amb parades intermèdies que prestaran el servei entre Fabra i Puig i Centelles. Renfe oferirà 43.500 places diàries en autobús durant el pla que garantirà la mobilitat dels viatgers de les línies R3 durant la segona fase de la duplicació de via. El tall afectarà fins el maig del 2026 a 20.000 persones al dia i a unes 16.000 persones diàries durant la segona fase de l’actuació. Les obres de la línia entre els 17,1 quilòmetres entre Parets i la Garriga suposen una inversió de 140 milions d’euros i tindran una durada de 16 mesos. Un període durant el qual també es completarà el muntatge del nou sistema de gestió de trànsit de l’estació de Montcada-Bifurcació.

Primera jornada del tall amb incidències a l’R3 entre la Garriga i Vic

Un problema d’Adif en el sistema de senyalització ha obligat a aturar la circulació de trens de l’R3 entre la Garriga i Vic durant 20 minuts coincidint amb el primer dia del tall de la línia. La incidència en la infraestructura, que s’ha donat pel volts de les 8 del matí, ha mantingut els trens aturats i Renfe s’ha plantejat gestionar un servei alternatiu per carretera entre les dues ciutats, addicional al macrodispositiu. Finalment, s’ha recuperat el servei a la línia de trens a l’espera que es vagin recuperant les freqüències de pas progressivament.