17 de Juliol de 2023 a les 14:42
A l’espera que hi hagi una confirmació oficial, tot apunta que el primer tall de la línia 3 de Rodalies entre Parets i la Garriga, que s’havia de portar a terme aquest estiu, s’acabi realitzant la propera tardor i pot tenir una durada d’uns dos mesos i mig. Una actuació, que segons avança el diari el 9 Nou, es portarà a terme un cop s’hagin enllestit les obres del nou taller de manteniment de trens de Ripoll, que repararà les avaries dels combois -durant els mesos que duri el tall- entre Figaró i Puigcerdà. Unes actuacions que està coordinant el Ministeri de Transport, Mobilitat i Agenda Urbana amb l’objectiu que l’afectació sigui la mínima possible pels usuaris, amb un servei alternatiu per carretera entre les estacions de Centelles i Parets, i un autobús directe entre Vic i Barcelona. Des de les plataformes d’usuaris de l’R3 es valora positivament que tot continuï endavant, però alerten que els serveis alternatius seran insuficients. Per aquesta raó, segueixen reclamant que a les hores punta hi hagi trens directes entre Barcelona i la Garriga, i evitar que el trajecte fins a la ciutat comtal s’allargui excessivament. Així ho justifica un dels membres de Perquè no ens fotin el tren i l’associació per la Promoció del Transport Públic, Daniel Pi.
Des del Ministeri també s’apunta que el primer tall de la línia servirà per adequar les estacions de l’R3 a la doble via. I la gran actuació, que implicarà el 2024 un tall d’entre quatre o cinc mesos, ja serà per fer el desdoblament entre estacions, amb les obres corresponents d’eixamplament dels passos soterrats i ponts. L’anunci dels talls entre la Garriga i Parets s’ha donat a conèixer després d’uns dies amb moltes novetats respecte el desdoblament de l’R3 entre Vic i Barcelona. La setmana passada es va anunciar la licitació de l’estudi per fer la doble via entre les estacions de Montcada Bifurcació i Mollet-Santa Rosa. A més, està previst construir la doble via a Mollet amb unes obres que contemplen integrar el traçat a la trama urbana. I, l’últim dels anuncis que s’ha fet públic aquest dilluns, és l’obertura d’una licitació per fer l’estudi constructiu del desdoblament de la línia entre la Garriga i Centelles, al tram de la vall del Congost, el més sinuós i difícil que preveu la construcció d’un túnel d’uns 5 quilòmetres. Un estudi que té un cost de 665.000 euros i està previst que es redacti en dos anys i mig. Un pas que els usuaris de l’R3 consideren important. Tot i així, deixen clar que cal aconseguir que les obres no parin i que es compleixi el Pla de Rodalies, malgrat hi pugui haver canvis al govern espanyol a les properes eleccions.
Els integrants de Perquè no ens fotin el tren i l’associació per la Promoció del Transport Públic tenen prevista una reunió els propers dies amb la Generalitat, on volen reclamar els serveis alternatius necessaris per reduir l’afectació que tindrà el desdoblament de l’R3 entre els usuaris que es veuran afectats per les obres entre la Garriga i Parets. Un servei que s’haurà de finançar, durant els dos talls de la línia, amb una partida de 16 milions d’euros que ja té prevista el Ministeri de Transport.