Resuming podcast

22 de Juliol de 2019 a les 13:01

La premsa sueca es fa ressò del programa de Ràdio Silenci 'Això no és Älmhult'

Compartir

El diari suec Smålandsposten, un dels rotatius més antics del país nòrdic, que des del 1866 informa del que succeeix al sud de Suècia, ha publicat aquest cap de setmana un article que parla del programa de Ràdio Silenci Això no és Älmhult i de la Garriga. El periodista Filip Nilsson es va posar en contacte amb els responsables de l'emissora garriguenca, preguntant per què un programa de ràdio fet a Catalunya portava el nom de municipi suec d'Älmhult, bressol de la multinacional Ikea. Sorprès per la resposta (el nom del programa reivindica el sector de moble de qualitat que s'ha fet durant dècades a la Garriga, enfront dels mobles de preu reduït, i qualitat més que discutible, d'Ikea), el diari suec ha publicat, a les seves versions en paper i digital, un article que porta per títol: Això no és Älmhult, el programa de ràdio espanyol que trepitja Ikea.

En el text (la versió en digital és de pagament), es pot llegir que "la Garriga i Älmhult tenen molts punts en comú, però també molts punts que els separen". L'article destaca que la indústria del moble ha estat una part central del desenvolupament dels dos municipis. Però si Ikea segueix fent créixer Älmhult, i el dona a conèixer mundialment, a la Garriga la indústria del moble gairebé ha passat a ser testimonial després de la crisi econòmica i de la implantació de la multinacional sueca del moble a Catalunya. El diari suec explica que moltes de les empreses del nostre municipi es van veure obligades a tancar, i que altres, com Rechapados Ferrer, s'han reinventat.

L'article explica l'origen del nom del programa Això no és Älmhult, el magazín diari de Ràdio Silenci, i cita al seu director, Eduard Mas: "Molts fabricants de mobles de la Garriga, també botigues, s'han vist obligats a abaixar la persiana per culpa de la crisi econòmica i de la implantació d'Ikea al nostre país. Hem perdut llocs de treball, mobles de qualitat i un sector que donava nom i identitat al municipi". El periodista Filip Nilsson també explica l'origen reivindicatiu i sarcàstic del nom del programa, i conclou que la multinacional Ikea porta temps sense voler valorar com afecta el seu espectacular creixement a les indústries del moble d’altres països, com ara Catalunya.