Resuming podcast

24 de Juliol de 2025 a les 12:13

Indignació entre l’Ajuntament i els usuaris de l'R3 pel Pla Alternatiu de Transport previst durant el desdoblament

Compartir

El Pla Alternatiu de Transport (PAT) és força diferent respecte la proposta que es va presentar el passat 11 de juny, i en especial se’n veuen afectades les persones usuàries de la Garriga. En concret, no hi hauria busos directes entre la Garriga i Barcelona (i viceversa) cada 30 minuts durant tot el dia com s’havia indicat inicialment. El Pla preveu 8 expedicions per sentit diàries en dues franges diferent. La primera serà pel matí amb busos, cada hora, a les 6 h, 7 h, 8 h i 9 h. I una altra franja vespertina amb busos a les 18 h, les 19 h, les 20 h i les 21 h. D’aquesta manera la tornada a la Garriga des de Barcelona a la tarda serà amb menys busos respecte el primer tall de l’R3, quan hi havia servei cada 30 minuts a partir de les 16 h, i ja llavors la demanda apuntava que seria convenient avançar-ho a les 15 h. A més, durant la segona fase del desdoblament, quan tornaran a circular trens entre l’Hospitalet i l’estació de Mollet no hi hauria busos que facin el by-pass La Garriga-Mollet del Vallès, que en absència de busos directes La Garriga-Barcelona, durant bona part del dia, serien els que podrien oferir uns temps de viatge mínimament acceptable. Uns trens que faran parada a Centelles.

Un anunci que ha deixat atònit l’Ajuntament de la Garriga, ja que l’alternativa és molt diferent a la proposta presentada l’11 de juny, malgrat descarta la previsió de Renfe i Adif de convertir la Garriga en el principal hub de busos, tal com havia plantejat les últimes setmanes. L’alcaldessa, Meritxell Budó, mostra el seu enuig amb Renfe i la Generalitat i considera una falta de respecte i una presa de pèl la proposta de Pla Alternatiu de Transport, i exigeixen una rectificació i torna a la proposta ddel juny.

Les plataformes d’usuaris i usuàries de la línia 3 de Rodalies també han mostrat el seu profund malestar amb l’anunci fet per Renfe i la Generalitat en relació al Pla Alternatiu de Transport. I malgrat els arguments de l’administració i l’empresa, les entitats consideren que s’ha optat per reduir costos sense tenir en compte les necessitats de la gent i no compren l’argument que no hi ha operadores d’autobús suficients per fer-se càrrec del pla presentat el juny. A això hi suma el retard superior a 2 anys respecte la data de finalització de les obres de l’R3 entre Parets i la Garriga.

Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren es mostren sorpresos que s’hagin reduit els busos amb la Garriga, i en canvi hi hagi serveis semidirectes entre Vic, Centelles i Barcelona cada 15 minuts, quan ja hi ha actualment busos durant tot l’any que donen aquest servei. Una de les portaveus i garriguenca, Carme Melcion, considera un nou desgavell la proposta de Renfe i la Generalitat.

Renfe ha explicat que a principis de setembre es donaran tots els detalls del Pla Alternatiu de Transport, però sense una data clara malgrat les obres comencen el 27 de setembre. Un fet que limita la possibilitat que els usuaris puguin organitzar la seva vida. De fet, Renfe ha explicat que caldrà fer una licitació addicional a la que ara mateix es troba en curs, sense que s’hagin donat més detalls al respecte. Meritxell Budó i Carme Melcion asseguren que demanen noves reunions amb Renfe i la Generalitat.

Caldrà veure què acaba succeint a la reunió convocada dilluns al matí on l’alcaldessa, Meritxell Budó, ha estat cridada per tornar a reunir-se amb responsables de Renfe i la Generalitat després del malestar que ha generat la proposta de serveis alternatius. Uns busos que, per altra banda, preveuen serveis directes, cada 10 minuts, entre Centelles i Barcelona durant tot el dia de dilluns a diumenge; cada 15 minuts entre Barcelona, Centelles i Vic; i també els autobusos directes entre Mollet-Santa Rosa o Montcada-Bifurcació i Centelles (sense que facin parada a la Garriga). Un Pla que contempla una seixantena d’autobusos diaris. La Garriga només es conformarà, durant la segona fase, amb el bus entre parades, que augmentava molt el trajecte habitual.