9 de Setembre de 2025 a les 17:09
Renfe i Adif han fet oficial el Pla Alternatiu de Transport que es posarà en funcionament per cobrir el segon tall per les obres de desdoblament de l’R3 entre la Garriga i Parets. La flota de 58 autobusos directes i amb parades intermèdies tindran una freqüència de pas que variarà en funció del servei des dels 10-15 minuts fins a l’hora. Un pla que es divideix en dues fases. La primera, des d’ara i fins el maig del 2026, quan només hi haurà servei de l’R3 entre la Garriga i Puigcerdà. L’estació de Fabra i Puig serà l’intercanviador on els usuaris i usuàries arribaran amb autobús i podran fer ús del Metro o l’R4. Hi ha previstos autobusos directes entre Fabra i Puig, Centelles i Vic; entre Fabra i Puig i Centelles i, en el cas del poble, hi haurà servei directe d’un autobús cada hora amb Fabra i Puig, en ambdós sentits, de les 6 del matí a les 10 de la nit.
Durant la segona fase, el maig del 2026 a gener del 2027, l’R3 recuperarà el servei des de Mollet - Santa Rosa fins a l’Hospitalet, i hi haurà servei alternatiu per carretera entre la Garriga i Mollet - Santa Rosa. Seguiran els autobusos directes de la primera fase i s’incorpora un servei d’autobusos amb parades a totes les estacions de l’R3 entre Centelles i Mollet – Santa Rosa. Un pla que l’Ajuntament de la Garriga segueix considerant insuficient tenint en compte que només hi haurà un autobús d’anada i de tornada per les més de 20.000 persones que són potencials usuàries de l’estació de l’R3 a la Garriga. L’alcaldessa, Meritxell Budó, apunta que treballaran amb els usuaris per aconseguir que millori el volum de combois en hores punta.
Cal tenir present que l’actual Pla Alternatiu de Transport és molt diferents respecte la proposta anteriors que Renfe i Adif havien presentat l’11 de juny, quan es plantejaven busos directes entre la Garriga i Barcelona (i viceversa) cada 30 minuts durant tot el dia, de dilluns a diumenge. Ni tampoc és la proposta que s’havia sondejat el juny, que preveia 8 expedicions per sentit diàries en dues franges diferent, amb sortida des de la Sínia. La primera pel matí amb un bus a les 6, les 7, les 8 i les 9. I una altra franja vespertina amb un altre bus per sentit a les 6, les 7, les 8 i les 9. Els usuaris de l’R3 també han manifestat el seu malestar. Així ho apunta un dels representants de Perquè no ens fotin el tren i de l’Associació per la Promoció del Transport Públic, Daniel Pi.
El Pla Alternatiu de Transport està valorat en 54,6 milions d’euros i contempla el servei de 58 autobusos directes i amb parades intermèdies que prestaran el servei entre Fabra i Puig i Centelles. Renfe oferirà 43.500 places diàries en autobús durant el pla que garantirà la mobilitat dels viatgers de les línies R3 durant la segona fase de la duplicació de via. El tall afectarà fins el maig del 2026 a 20.000 persones al dia i a unes 16.000 persones diàries durant la segona fase de l’actuació. Les obres de la línia entre els 17,1 quilòmetres entre Parets i la Garriga suposen una inversió de 140 milions d’euros i tindran una durada de 16 mesos. Un període durant el qual també es completarà el muntatge del nou sistema de gestió de trànsit de l’estació de Montcada-Bifurcació.