30 de Juny de 2025 a les 14:13
Fa només 15 dies que es va presentar el pla de transport alternatiu durant els 16 mesos que durarà el tall pel desdoblament de l’R3 entre la Garriga i Parets. I, quan semblava que tot seguia endavant, Renfe i Adif estudien la introducció de canvis a partir del 27 de setembre, quan s’iniciarà el tall de la línia. En concret, el pla preveu traslladar de Centelles a l’estació de la Garriga el punt principal d’intercanvi entre tren i bus. Una actuació que implica reduir el pressupost del Pla de Transport Alternatiu, segons publica el 9 Nou, fins els 49,7 milions d’euros. Una noticia sobre la qual va tenir coneixement l’Ajuntament de la Garriga la setmana passada, que va veure amb sorpresa com la setmana passada com es desestimava el concurs obert pel Pla, i se’n convocava un de nou convertint la Garriga el punt de sortida i arribada d’autobusos. Els dubtes són encara més evidents després d’una reunió, la setmana passada, entre l’alcaldessa i representants de Renfe, amb la presència del director operatiu de Renfe. Una trobada que va servir per fer un recorregut de prova amb autobús on es van fer evident que la proposta de Renfe i Adif és inviable per qüestions tècniques. El regidor de de Mobilitat, Alex Valiente, explica com s’ha viscut la situació i exposa el posicionament de l’Ajuntament.
El recorregut de l’autobús va generar força enrenou de trànsit tot i que la prova es va fer amb un sol vehicle, en un dia sense activitat escolar i en hora vall de trànsit. El recorregut proposaria que els autobusos d’arribada passessin per la carretera de l’Ametlla fins a la cruïlla amb el carrer dels Banys, on es giraria a mà dreta per pujar per Vinyals, Onze de Setembre, carrer Bòvila i entrat a l’estació pel carrer Joan Martí i la Ronda del Carril. I, de sortida, s’aniria per Pere Ballús, passant pel Pedró, fins a la carretera de Samalús, Onze de Setembre, Vinyals i Banys, girarien a l’esquerra en direcció sud. Passant per Ca n’Illa i el polígon de Can Met Sidro per l’avinguda de la Generalitat. Tenint en compte tot plegat, des de l’Ajuntament no s’entén per quina raó s’ha anul·lat la licitació inicial i se n’ha publicat una de nova, a finals de la setmana passada, convertint la Garriga en punt d’intercanvi. Un fet que ha portat a l’alcaldessa a enviar un missatge a la consellera de Territori, Sílvia Paneque, per demanar una reunió d’urgència. De fet, el Departament de la Generalitat apunta que encara no hi ha res decidit i que es poden incorporar canvis. Valiente valora el recorregut alternatiu que considera inviable per moltes raons.
La situació també ha agafat per sorpresa a les associacions d’usuaris de l’R3 com és el cas de Perquè no ens fotin el tren que, a través de les xarxes socials, han reclamat que hi hagi un Pla de Transport Alternatiu en condicions. I, precisament, consideren que els serveis descrits en el plec de la nova licitació serien especialment perjudicials per a les estacions del sud d'Osona i el Congost, ja que perdrien l'enllaç de tren i bus cap a Barcelona, en no poder aturar-se els busos a l'estació de tren de la Garriga.