18 de Maig de 2023 a les 14:47
Per tancar els debats temàtics emesos per Ràdio Silenci durant la campanya electoral, s’ha recollit la veu d’algunes entitats i col·lectius que tenen com a principal objectiu tractar el futur de la mobilitat a la Garriga. Amb aquesta objectiu, s’ha comptat amb la presència de l’associació Pedalem la Garriga, el col·lectiu d’usuaris de defensa de l’R3 Perquè no ens fotin el tren, l’AFA de l’escola Tagamanent, l’ASIC Som la Garriga i un usuari de vehicle elèctric al municipi, Salvador Jané.
Al llarg de la tertúlia cadascun dels representants ha expressat les seves principals preocupacions, tenint en compte l’àmbit que dominen, i en termes generals han compartit punts de vista similars. En primer lloc, creuen que cal millorar el transport públic al municipi per facilitar que la gent deixi d’utilitzar el vehicle particular, també consideren important que s’ampliï i millori la xarxa ciclable. A més, també calen més infraestructures perquè els usuaris de vehicle elèctric puguin disposar de punts de càrrega. I, en últim lloc, tothom coincideix que cal poder fer un front d’actuació comú davant els problemes que poden generar les obres de desdoblament de l’R3 i la supressió dels passos a nivell. El representant de Pedalem la Garriga, Miquel Sebastià, considera que s’ha de fomentar la mobilitat en bicicleta, de tal manera que tothom vegi aquesta com a una bona alternativa. I tot plegat passa per ampliar el carril bici i convertir alguns carrers, com a altres pobles, en vies de prioritat per ciclistes i vianants.
Des de Perquè no ens fotin el tren, una de les integrants del col·lectiu, Maria Coma, considera que s’ha d’estar alerta amb les obres a l’R3. En primer lloc, celebren que el desdoblament sigui a prop, però recorden que no s’ha de fer de qualsevol manera i cal que la futura estació tingui més d’un accés. I, en especial, es mostren preocupats per com es gestionarà el tall de circulació de l’R3, previst en algun moment del 2023 i també el 2024.
Salvador Jané és usuari de vehicle elèctric des de fa molt temps. Un mitjà de transport que considera que ha de ser un impàs entre el cotxe de combustió i altres sistemes més sostenibles. Segons el seu punt de vista, calen millores perquè més persones vulguin apostar per tenir un transport d’aquestes característiques.
Durant un moment del debat també ha intervingut, en nom de la comissió de mobilitat de l’AFA de l’escola Tagamanent un dels seus membres, Víctor Escudero. El col·lectiu, recollint propostes d’altres associació de famílies, demana accions per pacificar el trànsit davant les escoles. I, en el seu cas, mostra els dubtes que genera el fet que l’avinguda Onze de setembre hagi d’absorbir tot el trànsit de la carretera de Samalús, quan desaparegui el pas a nivell de l’estació.
La presidenta de l’ASIC Som la Garriga, Mònica Sabata, també ha fet una intervenció al debat. En termes generals, proposa la creació d’un autobús llançadora per connectar els eixos comercials, zones d’aparcament de curta durada al centre i, en especial, comenta que el tema de l’aparcament també s’ha de resoldre els propers anys.
El debat, que s’ha allargat més de 50 minuts, ha servit per poder comprovar com la majoria dels participants coincideixen que la mobilitat de la Garriga és un tema canviant i que sempre s’ha de seguir repensant. En aquest sentit, consideren que seria interessant poder participar en noves sessions de la Taula de Mobilitat, que ha funcionat l’actual legislatura. Un espai on poder intercanviar opinions i donar idees amb l’administració.
Clica aquest enllaç per escoltar el debat temàtic sobre Economia i Turisme