2 de Octubre de 2025 a les 14:03
Rodalies es prepara pels 16 mesos de tall de l'R3 per les obres de desdoblament entre Parets i la Garriga. Al llarg d'aquests dies, amb l’objectiu que tot l’operatiu funcioni a partir del 7 d’octubre, s’estan posant en servei els autobusos que faran els recorregut entre totes les estacions i també els busos directes entre Centelles, la Garriga i Barcelona. Un recorregut que s’espera poder anar polint per confirmar horaris i, de moment, pel municipi es confirma la freqüència d’un autobús cada hora però Renfe no especifica encara si hi haurà més d’un autobús a les hores punta. Una petició que les plataformes d’usuàries i l’Ajuntament han reivindicat, tenint en compte que es perd la freqüència de pas actual de cada mitja hora.
Dijous 2 d’octubre a les 9 del matí un dels autobusos en proves que farà el recorregut directe entre la Garriga i l’estació de Fabra i Puig de Barcelona ha trigat gairebé 40 minuts en fer el trajecte, passant per la C-17, la C-33 i l’avinguda Meridiana. Unes rutes que serveixen per comprovar el temps que es trigarà amb els busos directes entre Vic-Centelles-Barcelona, Centelles-Barcelona, la Garriga-Barcelona i també els busos que pararan a totes les estacions de l’R3. D’aquesta manera s’acaba de confirmar que s’adequa l’horari previst amb la realitat d’un Pla Alternatiu de Transport que es va donar a conèixer el passat dimecres. Una interrupció del servei que serà la més llarga que mai s’ha viscut a les línies de Rodalies de Catalunya ja que tallarà el servei entre la Garriga i Parets 16 mesos, el primer 12 sense servei entre la Garriga i l’Hospitalet per les obres a l’estació de Montcada-Bifurcació. Davant d’aquesta situació el director de Rodalies de Catalunya, Antonio Carmona, apunta que els primers dies serviran per confirmar que tota l’operativa funciona correctament.
Un Pla Alternatiu de Transport amb diferents opcions
El Pla Alternatiu de Transport (PAT) que posarà en marxa Renfe preveu, en primer lloc, serveis directes entre Vic-Centelles-Barcelona cada 15 minuts en totes dues direcció; Centelles-Barcelona amb autobusos cada 10 minuts i, la Garriga-Barcelona cada hora, amb servei bidireccional com els anteriors serveis. Tot i així, en el cas de la Garriga no s’ha especificat si a les hores punta hi haurà un o més busos amb una cinquantena de passatgers. Segons Antonio Carmona, el servei s’anirà adaptant les primeres setmanes en funció de la demanda.

Més enllà de les connexions directes, també hi haurà un servei que passarà per totes les estacions de l’R3, fent parada davant o prop de les mateixes parades. En el cas de la Garriga, tant amb el servei directe com entre estacions, les parades d’autobús de la Sínia seran el punt de parada i arribada per totes les persones usuàries del tren que hauran de conviure els propers 16 mesos amb els autobusos. De moment, les estacions del Figaró i Sant Martí de Centelles no tindran parada d’autobús, però no es descarta oferir-lo, en cas que sigui necessari. Per començar, aquest cap de setmana hi haurà un tall a l’R3 entre les estacions de Vic i Balenyà-Tona-Seva i ja es posaran en servei autobusos llançadora. El servei d’autobusos del Pla Alternatiu de Transport l’oferiran les empreses Sagalés, Monbus i Izaro. I hi ha el compromís de fer un seguiment des del primer dia i, al cap de tres setmanes, es farà una reunió per valorar com ha anat l’arrencada.
Les plataformes d’usuaris, molt pendents del tall
Col·lectius d’usuaris com Perquè no ens fotin el tren o l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) estan amatents al funcionament d’un Pla Alternatiu de Transport que reconeixen que suposarà un canvi d’hàbits importants per moltes persones. Per aquesta raó, reclamen uns autobusos que funcionin de manera decent i que es faciliti la conciliació laboral i familiar, el màxim possible, a tothom. Un dels integrants de la PTP, Arnau Comajoan, ha pogut fer el trajecte amb autobús dijous al matí des de Centelles i, malgrat apuntar que és positiu com s’ha presentat el Pla, espera que es puguin incorporar canvis com podria ser el cas de la Garriga.
El Pla Alternatiu de Transport està valorat en 54,6 milions d’euros i contempla el servei de 58 autobusos directes i amb parades intermèdies que prestaran el servei entre Fabra i Puig i Centelles. Renfe oferirà 43.500 places diàries en autobús durant el pla que garantirà la mobilitat dels viatgers de les línies R3 durant la segona fase de la duplicació de via. El tall afectarà fins el maig del 2026 a 20.000 persones al dia i a unes 16.000 persones diàries durant la segona fase de l’actuació. Les obres de la línia entre els 17,1 quilòmetres entre Parets i la Garriga suposen una inversió de 140 milions d’euros i tindran una durada de 16 mesos. Un període durant el qual també es completarà el muntatge del nou sistema de gestió de trànsit de l’estació de Montcada-Bifurcació.
Es pot consultar tot el Pla Alternatiu de Transport i els horaris de l'R3 entre la Garriga i Puigcerdà a partir del 7 d'octubre al següent enllaç